Om Prosjektet

Sunn Fornuft-plakaten er et samarbeid mellom Kvinneguiden.no, United Influencers, Bonnier Media, Aller Media og psykiater Finn Skårderud ved Villa Sult. Vårt formål er å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer.

Bakgrunnen for dette er at bloggere har en sterk kvinnelig målgruppe som i stor grad er i alderen 18-34 år, og det er nettopp denne målgruppen (15-34 år) utgjør den mest rammede gruppen av spiseforstyrrelser i Norge. Sammen har vi et samfunnsansvar på å ikke bidra til økt kroppspress.

Psykiater Finn Skårderud har spurt flere av sine pasienter av hva som påvirker de mest negativt på sosiale medier som deles av opinionsledere de ser opp til:

– porsjonsstørrelser

– vekt, BMI og klesstørrelse

– bastante meninger om sunne vaner

– retusjering av bilder

– mangel på spesifikasjon av hvem “målgruppen” er i visse trening- og ernæringsrelaterte innlegg

Sunn fornuft-plakaten fungerer som en veiledning for publisister og bloggere om å være en positiv innflytelse når det gjelder kropp og helse for leserne. Dette er altså ikke tenkt som et lovverk, men som retningslinjer som hjelper publisister å være bevisste når de snakker om mat, trening, kropp og helse.